Kevesebb tiltás, több lehetőség – másfajta szemlélet a gyermeknevelésben

Munkája során és három gyermekes édesanyaként szerzett tapasztalatait osztotta meg az érdeklődő kisgyermekes anyukákkal Feketéné Csikós Szilvia, a félegyházi Borostyán Ház megálmodója, vezetője. A mentálhigiénés szakember szerint a nevelés középpontjában nem a folyamatos korlátozásnak, hanem a lehetőségek biztosításának kell állnia.
– Természetesen elengedhetetlen a szabályok megtanítása és a gyermekek testi-lelki biztonságának megóvása, de a gyermekek folyamatos tiltása egyáltalán nem javasolt. Ha átgondoljuk egy napunkat, gyorsan rájövünk, hogy bizony rengeteg mindent tiltunk: ne szaladgálj, ne nyúlj koszos kézzel az ételhez, ne dobáld a játékokat. Ezzel nemcsak a kreativitásukat gátoljuk, hanem a világ iránti nyitottságukat és a tanulás iránti vágyukat is – mondta.
Hozzátette azt is, hogy a megoldás a szabályok következetes, de megértő alkalmazása, és a tiltások helyett a lehetőségek biztosítása. Ez nem azt jelenti, hogy minden megengedett, hanem azt, hogy a szülők világos, érthető határokat állítanak fel, amelyeket következetesen betartanak, miközben teret engednek a felfedezésnek és az önállóságnak is.
– A szülők hozzanak létre és tartsanak be következetesen szabályokat, mert ezzel tudják megteremteni a megfelelő légkört. Egy biztonságos és szeretetteljes közegben a gyermekek békésebbek, együttműködőbbek lehetnek, elkerülhetők a dühkitörések, a dacolások. Ha például dobál valamit, amit nem szabad, akkor próbáljunk meg az azonnali tiltás helyett alternatívát találni. Adjunk a kezébe labdát, és mondjuk el, hogy azt dobálhatja. Ha szaladgál a lakásban, adjunk lehetőséget arra, hogy kimenjen az udvarra, vagy menjünk el együtt a játszótérre. Az étkezésnél, öltözködésnél hagyjuk meg neki a választás lehetőségét. Határozzuk meg mi, hogy az időjárás milyen ruházatot követel, de azt már döntse el a gyermek, hogy piros vagy kék nadrágot, mintás vagy csíkos pulcsit akar felvenni – javasolta.
Arról is beszélt, hogy a túl sok tiltás könnyen önbizalomhiányhoz vezethet. Ha a gyermek úgy érzi, hogy állandóan hibázik vagy rossz, az hosszú távon csökkentheti az önértékelését és gátolhatja a fejlődését. Ezzel szemben egy támogató, irányított környezetben önállóbbá és magabiztosabbá válhat.