Tisztaság, rend, közösség – újra 5S Nap a Dózsa Iskolában


Az 5S módszer a japán munkahelyi kultúra egyik alapköve, amelynek neve öt japán szóból ered: Seiri (szelektálás), Seiton (rendszerezés), Seiso (takarítás), Seiketsu (szabványosítás) és Shitsuke (fegyelem). A rendszer nemcsak ipari, hanem közösségi környezetben is hatékonyan alkalmazható, például iskolákban.
Az eseményen tíz csapat dolgozott tíz helyszínen. A tanulók, szülők és pedagógusok közösen szépítették meg az iskola udvarát, felújították a játszóeszközök környékét, virágot ültettek, és rendbe tették a Dózsa-szobor környékét is.

A rendezvényen részt vett Oki San, a Japán Nagykövetség képviselője is, aki meghatónak nevezte a kezdeményezést:
– Ez nem mindennapi látvány számomra. Japánban természetes, hogy a gyerekek takarítanak az iskolában, de örömmel látom, hogy Magyarországon is elindult ez a szemlélet. Különösen jó, hogy a szülők is példát mutatnak, hiszen a gyerekek tőlük tanulnak a legtöbbet.
Pető Sándor, a Magyar AOTS Társaság képviseletében vett részt a programon, amelynek alapelveiről elmondta:
– Az 5S célja, hogy rendezett, hatékony környezetet teremtsünk, legyen szó iskoláról vagy munkahelyről. Reméljük, hogy a diákok már ezzel a szemlélettel lépnek majd ki az életbe, így a munkahelyeken már nem kell őket erre külön megtanítani. Apró lépésekkel, de jó irányba haladunk.

A Dózsa iskola jó példát mutatott abban, hogyan lehet egy közösségi program egyszerre nevelési eszköz, közösségépítő élmény és a fenntarthatóság gyakorlati iskolája. Az elvégzett munkát egy közös ebéd és megérdemelt pihenés zárta, de az igazi eredmény a résztvevők szemléletében mérhető.