Június 13. péntek, Anett, Antal
2025. június 07., 16:00

Rend, közösség, szemléletváltás – 5S program a Dózsa iskolában

Egy japán módszer, amely nemcsak a tantermekben, de a gondolkodásmód is rendet tesz. A Dózsa György Általános Iskolában immár kilencedik éve alkalmazzák az úgynevezett 5S programot, amely az iparból érkezett, de az iskolai mindennapokban is bizonyít. Gyenes Attila igazgatóval és Révész Gyula szakmai vezetővel beszélgettünk a kezdeményezésről, tapasztalatokról és jövőbeni tervekről.

– Mi is az az 5S, amiről az utóbbi időben egyre többet hallani?

– Ez a rendszer öt japán kifejezésből származik, és rendteremtésre, fenntartásra, valamint közös gondolkodásra ösztönöz. Mi 2016 óta alkalmazzuk az iskolánkban. Az alapelvek egyszerűek és bárki számára könnyen érthetők: szelektálás, rendszerezés, tisztántartás, szabványosítás és fenntartás. Ezek nemcsak fizikai rendet eredményeznek, hanem szellemi frissességet és közösségi összetartást is.

– Hogyan került ez az iparból származó módszer egy általános iskolába?

– A felismerés onnan jött, hogy a szülők közül sokan multinacionális cégeknél dolgoznak, ahol az 5S a mindennapok része. Mi pedig azt gondoltuk, miért ne kezdhetnénk el már az iskolában a szemléletformálást? Így amikor a gyerekek felnőnek és belépnek a munka világába, már ismerősként üdvözlik ezt a rendszert.

– Miként vesznek részt a diákok a programban?

– A legnagyobb ereje ennek a kezdeményezésnek az, hogy közösségi programmá vált. A diákok, pedagógusok, szülők, sőt még a külső helyszíneken élők is bekapcsolódnak. Egy-egy projekt során 150–180 fő dolgozik együtt egy délelőttön keresztül, ami nemcsak látványos, hanem valódi értékteremtés is.

– Előfordul, hogy a program hatása túlnyúlik az iskola falain?

– Abszolút. Számos visszajelzést kaptunk arról, hogy otthon, például a garázsokban, fészerben vagy a háztartásokban is megvalósulnak az 5S alapelvei. A családok is elkezdték alkalmazni a rendszert, felismerve annak hasznosságát és egyszerűségét. Hiszünk abban, hogy a gyakorlatban megtapasztalt rend nevel leginkább.

– Milyen konkrét helyszínekre összpontosul most a figyelem?

– Például az iskolai tornatermi szertárra, ahol jól látható, mennyit fejlődtünk és mennyire működik a rendszer. Később havi ellenőrzéseket tervezünk bevezetni, hogy hosszú távon fenntartható legyen a rend. Emellett 10 másik helyszínen is zajlanak majd kisebb-nagyobb munkálatok.

– Hogyan történik egy-egy ilyen programnap?

– Egy délelőtt alatt zajlik minden, alapos szervezés után. A résztvevők különböző feladatokat látnak el – takarítás, rendszerezés, javítás – miközben közösen dolgoznak egy célért. Ilyenkor a csapatmunka, a kommunikáció, és az egymás iránti tisztelet gyakorlása legalább annyira fontos, mint maga a kézzelfogható eredmény.

– Japánból ered ez a módszer, és az intézmény képviselőinek lehetősége volt testközelből is megismerni az ottani gyakorlatot. Mi volt a legmeggyőzőbb tapasztalat?

– Budapesten egy japán iskolába látogattunk el, és az egyik legnagyobb meglepetés az volt, hogy nincs náluk takarító személyzet – a tanulók és pedagógusok végzik el a napi takarítást. Ez először szokatlan volt számunkra, ugyanakkor lenyűgöző volt látni, milyen fegyelemmel és természetességgel működik náluk ez a rendszer. Innen is sok ötletet merítettünk.

– Szívesen segítenek alkalomadtán más érdeklődő intézményeknek is?

– Mi mindig szívesen osztjuk meg a saját tapasztalatainkat másokkal. Egy kitaposott ösvényt kínálunk, de természetesen minden intézmény a maga képére formálhatja. A lényeg, hogy az alapgondolat – a rend, a tisztaság és a közösség ereje – mindenhol érvényesülni tudjon.

Barta Dávid
Kövessen minket a Facebookon is!
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram