Múzeumi élményből ötös

– Hogyan telt a nyár a múzeum számára, pihenésre jutott idő?
– Nem igazán, hiszen a nyári időszakban is folyamatosan jönnek a táboros csoportok, kirándulók. Nagyon sok gyerektábort fogadtunk, szerencsére rengetegen érkeztek hozzánk a környező településekről és távolabbról is. Amikor lezárult a saját táborunk, tartottunk egy rövid pihenőt, aztán már kezdődött is a tanév, és vele együtt a múzeumpedagógiai tanév is.
– Mit jelent pontosan a tanév kezdete a múzeumpedagógia szempontjából?
– Ilyenkor indulnak újra a szervezett iskolai foglalkozások. Félegyházán bevett gyakorlat, hogy az iskolák fenntartói megvásárolják az úgynevezett iskolai bérletet, amellyel minden diák pedagógus kíséretével ingyen látogathatja a múzeumot tanítási időben. Ha pedig külön múzeumpedagógiai órát szeretnének, annak van egy jelképes díja. Ez egy nagyon kedvezményes lehetőség, sok iskola él is vele. A pedagógusokkal közösen kitaláltuk, hogy többalkalmas múzeumpedagógiai bérleteket vezetünk be. Ezek három foglalkozásból állnak, és minden korosztálynak más-más programot kínálnak. Az óvodások és alsósok például eljutnak a múzeumba, a Petőfi Sándor Emlékházba és a Móra Ferenc Emlékházba is. A felsősöknek helytörténeti órákat kínálunk, köztük olyat is, amikor én megyek ki az iskolába interaktív, játékos tanórával. A középiskolásoknak városi sétát, QR-kódos felfedező játékokat és tematikus programokat állítottunk össze.
– Mi a célja ezeknek a foglalkozásoknak?
– A cél, hogy a tanév során minden helyben tanuló diák eljusson legalább egyszer a múzeumba és a két emlékházba. Mindemellett szeretnénk, hogy a gyerekek közelebb kerüljenek a helyi értékekhez és a várostörténethez, de ne frontális előadásként, hanem élményeken keresztül. Például a középiskolásoknak a városi séták során a múzeumban és a városban is működő digitális applikációt, QR-kódokat is bevonunk, így játékosan tanulhatnak. Több szabadidős programot is elindítottunk, ezek közül az egyik a „Múzeumi élményből ötös a suliban”. A program során a diákoknak egy a pedagógussal előre egyeztetett műtárgyat vagy kultúrkincset kell megkeresniük a múzeumban, önállóan, amit aztán igazolunk. Ez szorgalmi házi feladatként működik. Így a múzeumi látogatás közvetlenül beépülhet a tanórai munkába is.
– Az őszi időszak mindig a programok szezonja. Mire számíthatnak a látogatók?
– Nagyon sok mindennel készülünk. Lesz „Kultúrában jártas” programunk, ahol nyugdíjas önkénteseink tartanak interaktív tárlatvezetéseket, mesélnek a gyerekeknek a saját élményeikből. Novemberben jön a Múzeumok Őszi Fesztiválja, ahol a divat áll a középpontban, beszélgetésekkel, különböző szakemberek bevonásával fogjuk megtölteni két naposra tervezett programot. Elindítjuk a Múzeumi Ifi Klubot is, ami keretében az intézményt szeretnénk egy közösségi térként is hasznosítani. Továbbá a közeljövőben kezdetét veszi a KiskunExpress is, egy négyfordulós vetélkedő, amely áprilisban egy nagy közös kalandnappal zárul.
– Ezt a sokszínű kínálatot hogyan tudják a szülők, pedagógusok követni?
– A múzeum honlapja megújult, ott minden információ megtalálható. De a legfontosabb, hogy minden program regisztrációhoz kötött, így biztosan tudjuk fogadni a csoportokat. Én pedig arra biztatok mindenkit, hogy ne csak az iskolai bérletet váltók éljenek a lehetőséggel, hanem minden érdeklődő, akit vonz a kultúra és a közösségi élmény.






