Új vezető a kiskunfélegyházi pedagógiai szakszolgálat élén

Sallai Ildikó a Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Tanárképző Főiskolán végzett gyógypedagógiai tanárként oligofrénpedagógia-logopédia szakirányon, majd az ELTE-n speciális pedagógia szakos tanári diplomát szerzett. Tanulmányait tovább gazdagította a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Társadalomtudományi karán, ahol közoktatás-vezetői képzésben vett részt. Több településen – Ballószögön, Városföldön, Nyárlőrincen és Kecskeméten – szerzett tapasztalatokat, pályája kezdetén pedig Budapesten is dolgozott.
Logopédusként, mesterpedagógusként a korai fejlesztés és a beszédindítás területén ért el kiemelkedő eredményeket. Az MTA-BME Lendület Nyelvelsajátítás Kutatócsoport önkénteseként részt vett a Komplex Beszélt Anyanyelvi Képességteszt (KOBAK) logopédiai mérőeszköz országos sztenderdizálásában. Munkájában a zene is fontos szerepet kap: a furulya, a hegedű vagy az éneklés eszközként segíti a gyermekek kommunikációs készségeinek kibontakoztatását.
– A csönd és a beszéd közötti kapcsolatban a zene kulcsfontosságú híd lehet – vallja.
Gyermekkora óta meghatározó számára a zenei nevelés. A kecskeméti Kodály Iskolában szerezte meg alapjait, jelenleg a Benedictus kórus tagja több mint 25 éve. Ez a művészi élmény pedagógiai szemléletét is gazdagítja, hiszen hisz abban, hogy a zene érzelmi és értelmi szinten egyaránt hozzájárul a gyermekek fejlődéséhez.
A vármegyei főigazgatóság felkérésére vállalta a Bács-Kiskun Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Kiskunfélegyházi Tagintézményének vezetését. Célja, hogy az ellátási körzetükben, Kiskunfélegyházán, Bugacon, Gátéron, Pálmonostoron és Petőfiszálláson az óvodákkal, iskolákkal, bölcsődékkel és más együttműködő partnerekkel a lehető legzökkenőmentesebb legyen a közös munka. Fontosnak tartja, hogy a szakemberek protokollok alapján, ugyanakkor emberközpontúan dolgozzanak a gyermekek és családjaik érdekében.
A kiskunfélegyházi szakszolgálat tevékenysége rendkívül sokrétű. Az intézmény ambuláns ellátás keretében egyéni és csoportos fejlesztéseket biztosít a gyermekeknek, amin a szülők is aktívan részt vehetnek, így a tanult módszereket otthon is folytathatják. A szakértői bizottsági munka során a szakemberek tanulási nehézségeket, beilleszkedési, magatartási és pszichés problémákat állapítanak meg és vizsgálnak felül. Emellett a szakszolgálat nevelési tanácsadással, pszichológiai ellátással segíti a gyermekeket és családjaikat a mindennapi nevelési helyzetekben. Kiemelt szerepet kap a korai fejlesztés is, ami már kisgyermekkorban segíti a fejlődési eltérések felismerését és korrigálását. A logopédiai ellátási körzetbe több mint ezer gyermek tartozik, hol a kötelező szűréseken túl a nyelvi fejlesztés kiemelt fontosságú. Ez a terület hozzájárul a sikeres iskolai beváláshoz, mint például, a szövegértés az egyik fontos kritériuma a tudás alapú társadalomnak.
Sallai Ildikó számára a gyógypedagógusi pálya választása családi élményből fakad: a testvérét ő maga tanította meg beszélni, ami életre szóló hatással volt rá. Úgy véli, a szakszolgálatnak nemcsak szakmai hitelességet kell biztosítania, hanem biztonságot és elfogadást is kell sugároznia.
– Szeretném, ha intézményünk olyan hely lenne, ahol a gyerekek és szüleik megnyugvást találnak, ahol mindenki érzi: együtt dolgozunk azért, hogy a lehető legtöbbet hozzuk ki a fejlődési lehetőségekből – fogalmazta meg hitvallását az új tagintézmény-igazgató.






