Június 13. péntek, Anett, Antal
2025. május 31., 18:00

Mozdony került a Kecskeméti Kisvasútra

Újabb hatalmas mérföldkő a kisvasút újraindításának folyamatában.

A Kecskeméti Kisvasút 2009-es leállításakor öt vontatójármű volt Kecskeméten, köztük négy dízelmozdony, és egy gőzös. A vasutat akkor a MÁV Zrt. üzemeltette, a személyszállítás ezen a vonalon nem került át a MÁV-START Zrt. kezelésébe. A mozdonyok tulajdonosa azonban a vasút 2007-es feldarabolásakor a MÁV-Trakció Zrt. lett, ami később beolvadt a MÁV-START-ba. A START a már hozzá került dízelmozdonyokból hármat Balatonfenyvesre vitt, egyet pedig a budapesti Gyermekvasútra. Később több személykocsi is elkerült Balatonfenyvesre és a Gyermekvasútra is. Legutoljára a Bugaci Kispöfögő névre hallgató gőzmozdonyt szállították el Balatonfenyvesre 2021. május 20-án.

A most érkezett jármű egy C50-es típusú mozdony, a hazai kisvasutak meghatározó mozdonytípusa. Nem azonos a leállítás előtt itt lévő mozdonyokkal, de kis tömege miatt a jelenlegi pályaállapotokra a leginkább ez alkalmas. 1953-ban gyártották, 4 hengeres Csepel dízelmotor hajtja, és nem először jár Kecskeméten: 1961 és 1974 között pályafenntatási feladatokat ellátó vonógép volt, innen került a tömörkényi halgazdasági vasútra. A halvasútról az idők folyamán üzemképtelenné vált mozdonyt egy magánszemély vásárolta meg, aki példás igényességgel, jelentős részben saját kétkezi munkájával felújította, tőle bérli most a járművet a Kecskeméti Kisvasutat üzemeltető Metavia Rail Kft.

Az üzembe állítás várhatóan még hónapokig eltart, időközben megvalósul a vonatközlekedéshez szükséges jogszabályi kötelezettségek teljesítése, és a vasúti pálya állapotának javítása. Első lépésben Kecskemét KK és Törökfái állomás között lehet majd utazni.

A Kecskeméti Kisvasút új alapokon történő újraindítása 2020-tól kezdődött, az utóbbi években sikerült a kiskunmajsai szárnyvonalat hajtányok számára járhatóvá tenni. A kis járművek azonban elérték kapacitásuk határát, és további korlátokkal is rendelkeznek, például az időjárás hatásai ellen nem védettek, ezért az üzemeltető nagyobb járművek forgalomba állítása mellett döntött. A szolgálatot több más kisvasúthoz hasonlóan vasutasok, vasútbarátok végzik szabadidejükben. Az újraindítás egyes fázisai, így a mozdony szállítása is széleskörű összefogással, rengeteg önkéntes munkával, több magánszemély és vállalkozás pénzbeli adományával illetve kapacitásainak felajánlásával valósult meg.

Metavia Rail Kft., Kecskeméti Kisvasút
További kérdések esetén tájékoztatást ad:
Kékesi Márton, vasútüzem-vezető
+36 30 313 7929

Kövessen minket a Facebookon is!
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram