Mi kell a sikeres B kategóriás jogosítványhoz?

Napjainkban a legtöbb autósiskola online végezhető KRESZ tanfolyamokat kínál a tanulóknak, amit mindenki saját időbeosztása szerint végezhet el. A sikeres elméleti és elsősegély vizsga után pedig máris ülhetünk a tanulóautóba, hogy a gyakorlatban is elmélyítsük az elméletben már elsajátítottakat.
Oktatás előírt óraszám és tanterv alapján
Vízhányó Lászlótól, a Bajáki Autósiskola oktatójától megtudtuk, hogy a gyakorlati oktatás alapját a Közlekedési Hatóság tantervi és vizsgakövetelményei határozzák meg.
– Az oktató a tanuló képességeihez alkalmazkodva halad végig a tananyagon. A gyakorlati oktatás minimum 9 alap órából, 14 óra városi vezetésből, 2 óra éjszakai és 4 óra országúti vezetésből áll össze, és legkevesebb 580 kilométert kell teljesíteni. A jármű kezelését, vagyis az elindulást, megállást, fékezést, helyes kormányfogást és kanyarodást az alap órákon vesszük át. Miután ezt megtanulja a tanuló, kezdődik a városi, országúti és éjszakai vezetés. A tanulót meg kell tanítani az egyívű és az y-megfordulásra, valamint a párhuzamos és a merőleges parkolásra is – részletezte.
Hozzátette azt is, hogy általában az előírt óraszámmal és kilométerrel nem lehet sikeres vizsgát tenni.
– Egyénfüggő, hogy kinek mennyi órára van szüksége. Vittem már tanulót vizsgára 30 órával és 580 kilométerrel, de valakinek a 100 óra és 2000 kilométer is kevés – mondta.

Sokan gondolhatják, hogy ha a gyakorlati oktatás megkezdése előtt már szereznek némi vezetési gyakorlatot, akkor gyorsabban juthatnak jogosítványhoz. A Bajáki Autósiskola oktatója azonban máshogy látja.
– Szerintem jobb, ha nem próbálkozott a tanuló a gyakorlati oktatás előtt vezetni, ugyanis előnyösebb, ha ezt egy szakembertől tanulja meg. Így nem fog rossz szokásokat felvenni, vagy átvenni rokonoktól, barátoktól. A rossz kormánykezelés, vagy kuplungolás sok problémát okoz, és ha ezt rosszul kezdi elsajátítani, akkor sokkal több idő megy el a helyes technika megtanításával, mintha teljesen nulláról kezdtük volna. Én jobban szeretem, ha kezdő a tanuló – fogalmazott.
Több éves oktatói tapasztalata alapján azt is elmondta, hogy a tanulóknak általában a figyelem megosztása a legnehezebb.
– A vezetés során egyszerre kell kuplungolni, váltani, irányt jelezni, kanyarodni, valamint a forgalomra és a kihelyezett táblákra is koncentrálni. A vizsgához közeledve pedig sokat kell gyakorolni, hogy ez a koncentrált figyelem állandósuljon, mert a mai forgalom ezt kívánja – emelte ki.
A sikeres vizsga kapcsán azt is elárulta, hogy előrelátó, megfontolt, nyugodt vezetésre van szükség, valamint minden apró részletre, ami történhet a vizsga során, gyorsan és megfelelően kell reagálni.
– Általában a váratlan helyzetek megoldása a legnehezebb, főleg ha ilyen helyzettel nem találkoztunk az oktatás során. Fejben kell helyre tenni a vezetést, és utána hiba nélkül végrehajtani a gyakorlatban – összegezte.
Siker már az első vizsgán
Nehéznek tűnhet, mégsem lehetetlen, hogy az első forgalmi vizsga sikerrel záruljon. Erről tanúskodik György Albert is, aki mindössze 7 plusz órával teljesítette a vizsgát.
– Már gyermekkoromban elterveztem, hogy amint lehet, megszerzem a jogosítványt, hiszen világ életemben nagy autófanatikus voltam. A KRESZ vizsgát 2024 februárjában tettem le, a forgalmi vizsgát pedig tavaly májusban. Bár nélkülözhetetlennek nem mondanám a jogsit, már rögtön azon a nyáron kapóra jött. Ugyanis egy távoli városban dolgoztam, illetve laktam, és az ingázást tömegközlekedéssel nehézkes lett volna megoldani. Számomra a mai napig az az autózás egyik legnagyobb előnye, hogy nincs menetrendhez kötve – mondta, és kifejtette azt is, hogy véleménye szerint nincs szükség igazán különleges képességekre a sikeres vizsgához. Arra viszont igen, hogy az ember nyugodt tudjon maradni, képes legyen rendkívül fegyelmezetten vezetni, és hogy észben tartsa az összes buktatót.

– Szerintem erre több-kevesebb gyakorlás ellenében bárki képes lehet. Abban a szerencsés helyzetben voltam, hogy otthon szimulátoron tudtam gyakorolni bizonyos forgalmi helyzeteket, parkolást. Természetesen a legfejlettebb szimulátor sem képes tökéletesen leképezni a vezetés összes aspektusát, ettől függetlenül hasznos tanulási eszköz. Ennek ellenére senkinek nem ajánlanám egy szimulátor beszerzését kizárólag erre a célra, hiszen, mint ahogy ismerőseim példájából is láttam, a vezetési oktatás önmagában is elegendő lehet a sikeres forgalmi vizsgához – tette hozzá.
Kérdésünkre válaszolva arról is megosztotta tapasztalatát, hogy az oktató személyisége befolyásolhatja-e a tanulás sikerességét.
– Szerintem nem feltétlenül kell teljesen egy hullámhosszon lenni az oktatóval. Persze nem tagadom, hogy nagy segítség lehet ha ez a körülmény fennáll. Emberfüggő is, hiszen mindenkinek másmilyenek az elvárásai. Mindig vannak extrém szituációk, amikor a tanuló és az oktató személyisége kirívóan inkompatibilis egymással, ezért nem is tántorítanék el senkit attól, hogy adott esetben oktatót váltson, ha az aktuálissal nem ért szót – mondta.

Útvonalak, manőverek, hibapontok
Pontosan hogyan is zajlik a vizsga? Milyen hibapontokat szerezhetünk? Erről már a Közlekedési Alkalmassági és Vizsgaközpont Nonprofit Kft. (KAV) munkatársa, Kertész Roland adott tájékoztatást.
Megtudtuk, hogy vizsga időtartama 60 perc, ebből 50 percet kell közúti forgalomban vezetni. A vizsgabiztos a vizsga megkezdésekor ellenőrzi a vizsgáztatás és a vizsgára bocsátás feltételeit, valamint nyilatkozattételre hívja fel a vizsgázót arra vonatkozóan, hogy a jármű biztonságos vezetésére alkalmas állapotban van, továbbá a vezetési képességre hátrányosan ható szer befolyása alatt nem áll, és szervezetében nincs szeszes ital fogyasztásából származó alkohol. A nyilatkozatot a vizsgáztatási alkalmazásban rögzíti. Ellenőrzi továbbá az esetleges egészségi alkalmassági korlátozásokkal kapcsolatos előírások maradéktalan tejesülését.
Ezt követően a vizsgáztatási alkalmazással véletlenszerűen kiválasztja a vizsgaútvonalat és a parkolási, valamint megfordulási feladatokat, majd röviden ismerteti a vizsga sajátosságait és folyamatát.
A tanulónak a vizsga elején, a járművön el kell végeznie a KRESZ szerinti ellenőrzéseket, napi első elindulás előtti teendőket. Ezt követően a kijelölt vizsgaútvonalon elindulva a szakoktató tájékoztatása, útirány meghatározása alapján a forgalmi szabályok betartása mellett önállóan kell a közúti forgalomban vezetnie 50 percen keresztül, sikeresen végrehajtva a parkolási és megfordulási feladatot is. Vizsga a közlekedési hatóság által kijelölt vizsgaútvonalon tartható, de indokolt esetben, például útlezárás, vagy baleset esetén a vizsgabiztos dönthet másik útvonal véletlenszerű kiválasztásáról.

Az út során a vizsgabiztos hibavonallal jelöli az azonnali sikertelenséget nem okozó, de hibásan végrehajtott manővereket, így például azt, ha a tanulónak másodszori javítással sikerült az adott feladatot végrehajtani, vagy ha a pedálokat, a kormányt, a kéziféket nem összehangoltan kezeli, nem a haladási sebességhez megfelelő fokozatot kapcsol, vagy ha szabályos területen, de helytelen íven kanyarodik, esetleg a mögöttes és a jármű melletti forgalmat nem ellenőrzi rendszeresen.
Azonnali sikertelenséget okozó hiba esetén a vizsgabiztos megszakítja a vizsgát, és a legközelebbi szabályos megállási lehetőségnél közli a vizsga minősítését és okát. Például, ha a tanuló közlekedési szabályt sért, veszélyhelyzetet teremt, vagy balesetet okoz, elmulasztja az irányjelzést, vagy a körültekintést, nem képes felvenni a forgalom ritmusát, akadályozza a forgalmat, vagy a vizsga időtartama alatt túlnyomórészt indokolatlanul lassan halad, esetleg nem tesz eleget elsőbbségadási kötelezettségének, azonnal megbukik. Fontos azzal is tisztában lenni, hogy akkor is sikertelen a vizsga, ha a vizsgázó a hibavonallal jelölt hibákból tíznél többet szed össze.
A KAV tájékoztatásából azt is megtudtuk, hogy Bács-Kiskun vármegyében a leggyakoribb sikertelenséget okozó hibák közé tartozik az, hogy a tanuló balesetveszélyes manővere miatt a szakoktatónak kell beavatkoznia, elsőbbségadási kötelezettségének nem tesz eleget, vagy közlekedési szabályt sért. Az irányjelzés vagy a körültekintés elmulasztása, a szabálytalan, figyelmetlen besorolás és sávváltoztatás, valamint a gyorshajtás szintén gyakran eredményez bukást.
Kiderült az is, hogy a sikeres elméleti és gyakorlati vizsgák aránya az elmúlt évek tekintetében országosan csökkenő tendenciát mutat, ez Bács-Kiskun vármegyében is megfigyelhető. A jövő tekintetében a KAV egyik legfontosabb célkitűzése, hogy az alapvizsgák száz százalékban sikerrel végződjenek.