április 2. szerda, Áron
2025. március 28., 18:00

Ha a baj mégis megtörténik – Napi 24 órában elérhető az áldozatsegítés állami rendszere

Áldozat bárkiből lehet. Ezer meg egy módon megtörténhet, hogy fizikai, lelki, anyagi, vagy éppen érzelmi téren kiszolgáltatott helyzetbe kerülünk. Elegendő ehhez egy közlekedési baleset, a pénztárcánk, irataink ellopása, bankadataink illetéktelen kézre jutása… Dr. Barta Gábor, a Kecskeméti Áldozatsegítő Központ (ÁSK) koordinátora hosszan tudná folytatni még a sort. Kollégáival együtt ugyanis sok mindent láttak és tapasztaltak már a megyeszékhely öt éve működő irodájában, ahol Kiskunfélegyháza és környékéről érkezők is segítségre számíthatnak.

– Legelőször is tisztázzuk: kit tekintünk áldozatnak?

– Áldozatnak nevezzük azt a személyt, aki bűncselekmény vagy tulajdon elleni szabálysértés következtében sérelmet szenvedett el. Ez lehet fizikai sérülés, lelki trauma, vagyoni kár, vagy akár érzelmi zaklatottság, megaláztatás is. Az áldozatsegítő törvény értelmében a közvetlen sértett, vagyis maga a bűncselekményt elszenvedő mellett bizonyos esetekben a hozzátartozó, szemtanú is áldozatnak tekinthető. Az áldozattá válás terhei rendkívül sokszínűek lehetnek az anyagi természetű, a fizikai, jogi nehézségeken át a pszichológiai problémákig. Különösen védettnek tekintjük az emberkereskedelem, a családon belüli, illetve a szexuális erőszak áldozatait, a gyermekeket, időseket és fogyatékkal élőket.

áldozat22
Dr. Barta Gábor

– Mióta létezik államilag fenntartott segítő rendszer az áldozatoknak?  

– 2006. óta beszélünk állami áldozatsegítő rendszerről, ami az Európai Unió iránymutatásait követve jött létre. Ennek a rendszernek a fejlesztéseként, az áldozatok azonnali, személyes támogatására jöttek létre az első Áldozatsegítő Központok. A gyakorlat hamar megmutatta ezek létjogosultságát, így 2019-ben az Igazságügyi Minisztériumban felmerült az országos hálózattá fejlesztésük gondolata, melyet tettek követtek egy kormányhatározat formájában. E folyamat részeként nyitott meg a kecskeméti ÁSK, hatodikként az országban. Jelenleg 17 Központ és 4 Áldozatsegítő Pont működik, év végéig várható az országos hálózat teljes kiépülése.

– Hogyan kerül a látóterükbe a segítségre szoruló áldozat?

– Mivel az áldozatok gyakran nincsenek tisztában a jogaikkal vagy lehetőségeikkel, illetve sokszor – különösen traumatikus események után – nem mernek segítséget kérni, kezdetben nagyon komoly erőfeszítéseket tettünk az elérésükért. Ebben többek között a helyi szintű szervezetek, az önkormányzat, a családsegítő szolgálat, a rendőrség volt a partnerünk. Az áttörést az úgynevezett közvetlen áldozatelérés bevezetése hozta meg, ami azt jelenti, hogy a rendőrség a bűncselekmény bejelentését követően az áldozatról szóló adatokat – amennyiben ehhez ő is hozzájárul – közvetlenül megosztja velünk. Ezután felvesszük a kapcsolatot, és felajánljuk az általunk elérhető támogatási lehetőségeket az áldozat számára. A rendszer igen rugalmas, minden áldozatsegítő szervezetnek országos illetékessége van. Az Áldozatsegítő Szolgálatok a hatósági ügyintézéssel foglalkoznak, míg az Áldozatsegítő Központok – mint már említettem – az áldozatok támogatásával. Emellett rendelkezésre áll még a hétvégén és ünnepnapokon is napi 24 órában hívható áldozatsegítő vonal (06-80-225-225). Mindhárom ugyanazt az iktatási rendszert használja, tehát az ügyintéző látja a teljes anyagot, így az áldozatnak nem kell a sérelmeit többször elmondania az ügyintézés során. Ez nagyon fontos.

– Kérhet-e névtelenséget az áldozat?

– Kapcsolati erőszak, szexuális bűncselekmények esetén még mindig nagyon magas azoknak az aránya, akik nem akarnak feljelentést tenni. Ez az ő döntésük, mi senkit sem kényszerítünk rá, hogy akarata ellenére megtegye, és a tőlünk telhető segítséget ilyenkor is megadjuk. Viszont arra volt már példa, hogy a pszichológussal történt néhány találkozás eredményeként megerősödött annyira az illető, hogy mégis feljelentést tett.

Anyagi típusú szolgáltatásokat viszont – ez lehet azonnali pénzügyi segély vagy állami kárenyhítés – csak azok tudnak igénybe venni, akik éltek a feljelentéssel. Az előző akkor kerül szóba, amikor az áldozat bűncselekmény következtében anyagi krízishelyzetbe került, például online csalás, lopás, rablás következtében elvesztette minden pénzét. Ilyenkor a következő jövedelem megérkezéséig a mindennapi megélhetéséhez szükséges dolgok – például étel, gyógyszer – beszerzéséhez elegendő pénzügyi segélyről van szó, amit 8 napon belül lehet kérni. Az állami kárenyhítés már egy kifejezetten kártérítési típusú támogatás, melyet a személy elleni, szándékos, erőszakos bűncselekmények áldozatai kérhetnek. Ez utóbbi egy éven belül igényelhetőt. A pénzügyi típusú támogatások esetén főként a tájékoztatásban és a kérelemnyomtatvány kitöltésében, összeállításában segítjük az érintetteket.

– Milyen további támogatásra számíthatnak a központtól az áldozatok?

– Egyik fő profilunk a pszichológiai segítségnyújtás. Minden központnak van pszichológusa, aki a bűncselekményhez kötődő érzelmi krízis feloldásához nyújt segítséget. Erre rendkívül nagy igény mutatkozik. Emellett általános tájékoztatással, jogi tanácsadással és olyan gyakorlati dolgokkal is támogatni tudjuk a hozzánk fordulókat, mint például a Máltai Szeretetszolgálat segítségével elérhető élelmiszer csomag, ruhanemű, tisztálkodószer, vagy éppen a családok átmeneti otthonában való elhelyezés. Mint már említettem, kiemelt figyelmet fordítunk a családon belüli erőszakos bűncselekményekre. Ezek többségében egy vagy több gyermek is érintett. Évente 10-15 ügyünk van, amikor konkrét veszélyhelyzetben keresnek fel bennünket. Fel vagyunk készülve ezeknek az áldozatoknak a fogadására, és minden lehetőség adott arra is, hogy veszélyeztetettség esetén akár védett szálláshelyre irányítsuk őket. Ezeket az eseteket az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat kezeli. Mi az indulásban tudunk segíteni, és – az áldozatok védelme érdekében – ilyenkor még mi sem tudjuk, hogy hol helyezik el őket. Kapcsolati erőszak mindig volt, de ezelőtt nem nagyon létezett olyan országos hálózatban működő szervezet, amit fel lehetett krízishelyzetben keresni, és hatékony segítséget nyújtott az áldozatoknak. Az elmúlt évek kampányának köszönhetően azonban szerencsére egyre többen mernek élni a lehetőséggel annak érdekében, hogy ki tudjanak lépni a bántalmazó kapcsolatból.

– Milyen esetek fordulnak elő leggyakrabban?  

– A lopás szinte napi gyakoriságú, értékében a biciklitől a többmillió forintos tárgyakig rendkívül szerteágazó. Napjainkban elképesztő méreteket ölt az online csalás. Olykor teljesen letakarítják az áldozat folyószámláját, de láttunk olyan ügyeket is, amikor még online személyi hitelt is igényelt a csaló, amit szintén elvitt. Ezekben az esetekben jellemzően anyagi segítségre és lelki támogatásra is szükség van. Hasonló a helyzet a szerelmi típusú csalásoknál, amikor – sokszor hosszú levelezés során – elhitetik az áldozattal, hogy érzelmi szálak is szövődtek, és így veszik rá, hogy akár több részletben kisebb-nagyobb összegeket átutaljon. Némely esetben egészen addig, míg a családi vagyon el nem fogy.

Szerencsére nem tömegesen, de évente többször előfordul szexuális bűncselekmény is, amit többnyire kiskorú sérelmére követnek el. Ezekben az esetekben hosszú és összetett a segítségnyújtás folyamata, a pszichológiai támogatástól akár az állam által biztosított ügyvédi képviseletig.   

A közlekedési balesetek áldozatait mi pszichológiai támogatással és jogi tanácsadással tudjuk segíteni, de itt is szerepet vállalunk az esetleges pénzügyi támogatás előkészítésében is.

– Hány ember talpra állását segítette már a Kecskeméti Áldozatsegítő Központ?

– Szerencsére minden évben nő azoknak a száma, akik elfogadják a felejánlott segítséget. 2024-ben már több mint kétezer áldozatot értünk el, ami havonta 150-200 embert jelent. A központban három fő dolgozik, plusz megbízási szerződéssel a pszichológus.

– Hogyan vehetik fel a kapcsolatot Önökkel azok, akik áldozatnak érzik magukat, és változtatnának a helyzetükön, de ehhez segítségre van szükségük?

–  Személyesen, emailben, vagy telefonon is rendelkezésre állunk. Kecskeméten, az Arany János utca 10. szám alatt hétfőn 8 és 18, kedden 8 és 17, szerdán és csütörtökön 8 és 16:30, pénteken 8 és 14:00 óra között tartunk nyitva, ilyenkor elérhetőek vagyunk a 76/795-955-ös telefonszámon, továbbá e-mailben, az askkecskemet@im.gov.hu címen. Az ingyenesen hívható, 0-24 órás Áldozatsegítő Vonal telefonszáma: 06-80-225-225.

Tóth Timea
Fotó: Fantoly Márton
Kövessen minket a Facebookon is!
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram