Egyre többen ajándékoznak élményt – karácsony fotós szemmel
Egyre többen látogatnak el közeli rokonaikkal közösen fotózásra az ünnepek közeledtével. Több Kiskunfélegyházi fotóst is megkérdeztünk arról, hogy milyen céllal érkeznek hozzájuk az ügyfelek: az élményszerzés miatt, vagy esetleg azért, hogy az elkészült képekből ajándékot készítsenek?
Horváth-Szabó Ákos fotós szerint ügyfelei elsősorban önmaguknak szeretnének élményt szerezni. Jellemzően családok keresik fel, köztük sok visszatérő vendég is, akik fontosnak tartják, hogy emlékként megörökítsék a jelent. Szerinte az ajándékok közül a fotókönyv a legnépszerűbb.
A kutatásból az is kiderült, hogy a közösségi médiát karácsonykor a lakosság 94%-a használja. Ugyanakkor 28%-ról 38%-ra nőtt azok aránya, akik egyáltalán nem osztanak meg karácsonyi témájú tartalmakat.
Szmilkó Kinga fotós úgy véli, a karácsonyra való felkészülés az egyik legnehezebb időszak a családok számára. Mint családanya, sok stresszel jár számára az év egyik csúcspontjára való készülés. Fotósként ez a legmozgalmasabb időszak, hiszen ilyenkor van a legtöbb foglalása. Mégis, ez a kedvenc időszaka a szakmájában, mert rengeteg család tér vissza hozzá – legtöbbször kisgyermekkel –, akiket így évről évre láthat. Úgy gondolja, hogy ez a szokás a családok részéről egyfajta ajándékozás önmaguk felé, amely emlékezteti őket arra, hogy mi is a legfontosabb a karácsonyban: örülni egymásnak és szeretetben együtt lenni.
A kutatás szerint a legtöbben 3-4 vagy 5-6 személyt terveznek megajándékozni karácsonykor. A 18-39 év közöttiek jellemzően többet, átlagosan hat embert, míg a 40 év felettiek öt főt. A nők általában többeknek ajándékoznak, mint a férfiak.
Hatvanyiné Messzi-Szabó Klaudia fotós szerint sok ügyfél azért keresi fel, hogy családi, páros vagy gyerekfotókat készíttessen, amelyeket nyomtatott formában ajándékoznak a nagyszülőknek és rokonoknak. Ugyanakkor egyre többen tekintenek a fotózásra mint élményre. Az ajándékozási szokásokban azt tapasztalja, hogy az emberek egyre inkább az egyedi, személyre szabott és élményt jelentő ajándékokat részesítik előnyben.
Az ajándékokra a megkérdezettek átlagosan 77 ezer forintot költenének, ami az inflációt figyelembe véve hasonló nagyságrend, mint a tavalyi 71 ezer forint. Tíz emberből hat körülbelül akkora összeget tervez fordítani ajándékokra, mint tavaly. Minden ötödik megkérdezett a korábbiakhoz képest kevesebbet szándékozik költeni, leginkább saját pénzügyi helyzetük miatt. Jelentősen csökkent azok aránya, akik ezt az általános gazdasági helyzettel indokolják.
Soós Sándor fotós szerint a fotózás ma már nemcsak az emlékek megörökítéséről szól, hanem egy különleges program is, amelyet az emberek örömmel élnek át együtt. Különösen örül, ha utalványok iránt érdeklődnek nála, mert a közös élmény legalább olyan fontos, mint a végeredmény.
A kutatásból kiderült, hogy az ajándékok kiválasztásánál továbbra is az a legfontosabb, hogy az adott ajándék személyre szabott és hasznos legyen. Ezek a szempontok az elmúlt évekhez képest nem változtak. Idén viszont valamivel többen tartják lényegesnek a megfelelő árat, illetve azt, hogy az ajándék közös élményt adjon, vagy arra emlékeztessen.
Patyi Zoltán fotós tapasztalatai szerint egyre több kisgyerekes család ajándékoz karácsonyi fotókat, különösen a nagyszülők számára. Már korán meghirdeti a karácsonyi fotózásokat, hogy elegendő idő maradjon a képek előhívatására. Sok család csak karácsonykor szán erre időt és pénzt; máskor ez kevésbé jellemző. Megható látni, ahogy az anyukák gondosan összeválogatják a családi szetteket, hogy mindenki egységes és elegáns legyen. Gyakran fodrászhoz és sminkeshez is elmennek, valamint külön ruhákat vásárolnak az alkalomra. Ez nemcsak emlékezetes, hanem presztízskérdés is, hiszen a végeredmény mindig ünnepi és tökéletes.
B.D.