Március 22. szombat, Beáta, Izolda
2025. március 19., 13:00

Bemutatkozott a Tiszta Forrás Waldorf Óvoda

A Waldorf Óvodával ismerkedhettek meg a március 18-i Betűbölcsi résztvevői. A Petőfi Sándor Városi Könyvtár Baba-mama klubjában Hompot Anikó és Csikós Katalin óvónők meséltek az idén 15 éves intézmény működéséről, szellemiségéről és az óvodások mindennapjairól.

Az énekes, mozgásos köszöntés után az óvoda történetéről és szellemiségéről hallottunk. Megtudtuk, hogy az intézmény gyökerei 2010-ig nyúlnak vissza. Ekkor alapította meg öt lelkes család a mai óvoda elődjét. Az intézmény pedagógiai programja a Rudolf Steiner által kidolgozott emberképen és Waldorf pedagógián alapszik. Az óvodában különösen fontos a bizalommal áthatott, szeretetteljes légkör, a nyugalom, a kiszámíthatóság megteremtése a mai kiszámíthatatlan, rohanó, bizonytalan világban. A Waldorf pedagógia nagy hangsúlyt fektet a ritmusok és szokások önbizalomnevelő, én-erősítő hatására. Céljuk a gyermekek egyéni fejlődési útjának elősegítése, olyan támogató szellemi és fizikai tér kialakítása, ahol jó gyereknek lenni. Pedagógiai szemléletük a gyermekben rejlő természetes erőket és képességeket ápolja és erősíti. Ezt támogatja az is, hogy a berendezések, a bútorok, a textilek, a játékok természetes anyagból készülnek.

Az óvodai élet fő tevékenysége a szabad játék, az óvoda falain belül és kint az udvaron egyaránt. A gyermekek megfigyelnek és utánoznak, ezért az utánzáson alapuló tevékenységi és nevelési formákat helyezik előtérbe.

– A gyermekek szabadon csatlakozhatnak a különböző tevékenységekhez, folyamatokhoz. A kicsik egyéni fejlődési utat járnak be, ezért törekszünk arra, hogy kivárjuk, míg egy gyermek a maga belső indíttatásából csatlakozik a tevékenységekhez – mondta el Hompot Anikó.

A tevékenységi formák kapcsán arról is beszélt, hogy művészeti tevékenységet végeznek a gyerekekkel, például rajzolás, gyapjúkép készítés, cipó gyúrás, festés. Ezekhez a gyerekek többsége szabadon csatlakozik. Emellett kötött, mindenki részvételével zajló foglalkozásokat is tartanak, ilyen a székkör és a ritmikus körjáték. A székkör alkalmával megbeszélik, hogy kivel mi történt, megszámolják, hányan vannak, verseket, énekeket mondanak együtt, míg a körjátékban felváltva jelennek meg a kis- és nagymozgások. Például egy mesébe ágyazva élik meg mozdulatokban az évszakok változásait.

Hozzátette azt is, hogy a kisgyermekek legfontosabb tapasztalata az, hogy az élet jó, és a testi jó érzet, az érzelmi biztonság kell, hogy áthassa a gyermek mindennapjait. Ezt szolgálja a napi, a heti, a havi ünnepkörök, az évszakok ritmusa, a szokások, mesék, versek, énekek ismétlődése. A kisgyermekeknek nagyon fontos a napirend, ezért az óvodában a napok ritmusa mindig állandó, azonos időbeosztással tagolódik. Emellett a hét minden napjának is megvan a maga állandósága, például művészeti tevékenysége. A hónapok ritmusát az évszakok, a természetben fellelhető változások, az adott hónap ünnepe határozza meg. Ez a téma pedig megjelenik a művészeti tevékenységekben, dalokban, mesékben, körjátékokban.

Azt is megtudtuk, hogy az óvodában jelenleg két csoport működik, vegyes életkorú gyermekekkel, 18 fős létszámmal.

G. E.
Fotó: Fantoly Márton
Kövessen minket a Facebookon is!

Továbbiak a kategóriában

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram