Bemutatkozott a Tiszta Forrás Waldorf Óvoda

Az énekes, mozgásos köszöntés után az óvoda történetéről és szellemiségéről hallottunk. Megtudtuk, hogy az intézmény gyökerei 2010-ig nyúlnak vissza. Ekkor alapította meg öt lelkes család a mai óvoda elődjét. Az intézmény pedagógiai programja a Rudolf Steiner által kidolgozott emberképen és Waldorf pedagógián alapszik. Az óvodában különösen fontos a bizalommal áthatott, szeretetteljes légkör, a nyugalom, a kiszámíthatóság megteremtése a mai kiszámíthatatlan, rohanó, bizonytalan világban. A Waldorf pedagógia nagy hangsúlyt fektet a ritmusok és szokások önbizalomnevelő, én-erősítő hatására. Céljuk a gyermekek egyéni fejlődési útjának elősegítése, olyan támogató szellemi és fizikai tér kialakítása, ahol jó gyereknek lenni. Pedagógiai szemléletük a gyermekben rejlő természetes erőket és képességeket ápolja és erősíti. Ezt támogatja az is, hogy a berendezések, a bútorok, a textilek, a játékok természetes anyagból készülnek.
Az óvodai élet fő tevékenysége a szabad játék, az óvoda falain belül és kint az udvaron egyaránt. A gyermekek megfigyelnek és utánoznak, ezért az utánzáson alapuló tevékenységi és nevelési formákat helyezik előtérbe.
– A gyermekek szabadon csatlakozhatnak a különböző tevékenységekhez, folyamatokhoz. A kicsik egyéni fejlődési utat járnak be, ezért törekszünk arra, hogy kivárjuk, míg egy gyermek a maga belső indíttatásából csatlakozik a tevékenységekhez – mondta el Hompot Anikó.
A tevékenységi formák kapcsán arról is beszélt, hogy művészeti tevékenységet végeznek a gyerekekkel, például rajzolás, gyapjúkép készítés, cipó gyúrás, festés. Ezekhez a gyerekek többsége szabadon csatlakozik. Emellett kötött, mindenki részvételével zajló foglalkozásokat is tartanak, ilyen a székkör és a ritmikus körjáték. A székkör alkalmával megbeszélik, hogy kivel mi történt, megszámolják, hányan vannak, verseket, énekeket mondanak együtt, míg a körjátékban felváltva jelennek meg a kis- és nagymozgások. Például egy mesébe ágyazva élik meg mozdulatokban az évszakok változásait.
Hozzátette azt is, hogy a kisgyermekek legfontosabb tapasztalata az, hogy az élet jó, és a testi jó érzet, az érzelmi biztonság kell, hogy áthassa a gyermek mindennapjait. Ezt szolgálja a napi, a heti, a havi ünnepkörök, az évszakok ritmusa, a szokások, mesék, versek, énekek ismétlődése. A kisgyermekeknek nagyon fontos a napirend, ezért az óvodában a napok ritmusa mindig állandó, azonos időbeosztással tagolódik. Emellett a hét minden napjának is megvan a maga állandósága, például művészeti tevékenysége. A hónapok ritmusát az évszakok, a természetben fellelhető változások, az adott hónap ünnepe határozza meg. Ez a téma pedig megjelenik a művészeti tevékenységekben, dalokban, mesékben, körjátékokban.
Azt is megtudtuk, hogy az óvodában jelenleg két csoport működik, vegyes életkorú gyermekekkel, 18 fős létszámmal.