A flipperasztalok Jedi mestere

Minden azzal kezdődött, hogy ötéves volt, amikor családja Ausztriából egy Commodore 64-et hozott haza. Első játékélményei közt volt a Pac-Man, már ekkor érezte, a videójátékok világa lesz a második otthona. A számítógép kultusza, a 90-es évek kiskunfélegyházi játéktermei, valamint az amerikai és japán játékok mind hozzájárultak ahhoz, hogy megszülessen benne az elhatározás: ő maga is alkotni szeretne. Bár a Bokros-csomag következményeként sok helyi játékterem bezárt, Péter rajongása csak erősödött.
Iskoláit Kiskunfélegyházán végezte, majd Budapesten folytatta tanulmányait informatika és kommunikáció szakon. Egy ideig IT szakemberként dolgozott, majd egy magyar fejlesztőcéghez került és a digitális flipperek tervezésében vesz részt.
Gyerekkorától a videojátékok nagyban formálták ízlését és stílusát. Azonban a flipperek világa is izgalmas volt számára: egyszerre ügyességi játék és szórakozás, és végül ebben találta meg hivatását. Tervezőként nem csupán a pályák alapötleteit adja, hanem a karakterek, párbeszédek, zenei elemek és történetszálak megalkotásában is részt vesz. A grafikusok, 3D modellezők és tesztelők közreműködésével a koncepcióból virtuális világ születik. Egy-egy új játék megalkotása körülbelül fél évig tart, mialatt a játék kódolását is ő végzi.
Péter az elmúlt 15 évben 33 digitális flipperasztalt tervezett, közülük többet a világ legismertebb univerzumai alapján, mint a Star Wars, a Marvel, a South Park, a Vissza a jövőbe, a Knight Rider vagy a Stranger Things. A karakterek mozdulatait mozgásrögzítés (motion capture) technológiával viszik át a virtuális térbe, a tervező saját gesztusait alapul véve. Nyolc nagysebességű infravörös kamera rögzíti minden mozdulatát, amelyek a játékban születnek újjá. Így amikor Luke Skywalker fénykardot ránt, Darth Vader lassan közelebb lép, vagy C-3PO ügyetlenül gesztikulál a flipperasztalon, mindez valójában az ő mozdulataiból születik.

Péter számára a flipper nem csupán játék. Hisz abban, hogy a varázs nem csak a látványban, hanem a mechanikában rejlik. Egy jó flipper könnyen használható, de a mesterszint elérése kihívás mindenkinek. A játékokat úgy tervezi meg, hogy minden korosztály számára élvezetesek legyenek, a legkisebbektől a legnagyobbakig.
A közösségi médián keresztül érkező visszajelzések segítenek a fejlesztésben. Az elégedetlen játékosok kritikái éppúgy inspirálóak, mint a lelkes rajongók véleménye. Péter szerint minden visszajelzés lehetőség az alkotás továbbfejlesztésére, így a játékok mindig fejlődnek.
Az általa tervezett flipperek virtuális valóságban is játszhatók, a technológia flipperjátékokra különösen alkalmas. Véleménye szerint a játékélmény mindenek felett áll, és ebben rejlik a flipper műfajának vonzereje, ami képes évtizedek óta rajongókat megszólítani világszerte.
Grafl Péter pályája a Commodore 64-től indult, majd a Star Wars és Marvel-univerzumok flippereivel adott inspiráló példát mindazoknak, akik hisznek a játék örökéletében. Kiskunfélegyházáról indulva ma olyan világokat formál, amelyek milliók számára mutatják meg: a gyermekkori álom olykor valósággá válik...
Fotó: Grafl Péter






