Mindenkinek szüksége lenne a mentális karbantartásra

– Hogyan született meg a Digitális Detox Party ötlete?
– A célunk az volt, hogy a gyerekek megtapasztalják, mennyit adhat a közösség élménye – úgy, hogy közben egyetlen digitális eszközt sem használnak. Szerettük volna megmutatni, hogy a telefon, tablet vagy okosóra nélkül is lehet jókedvűen, tartalmasan együtt lenni.
– Hogyan zajlott maga a program?
– A diákok egy ünnepélyes telefonletétellel kezdték a délutánt, félretették a mobilokat, okosórákat, mindent. Ezután csoportokban dolgoztak, összegyűjtötték, milyen tevékenységeket szeretnek, amelyekhez nem kell eszköz. Ezeket kis papírlevelekre írták, és közösen felrakták egy falra helyezett fára, ez lett a digitálismentes élet fája. Volt kvíz, játék, szituációs feladat is, például hogyan boldogulnának, ha elromlana a telefonjuk egy ismeretlen helyen. Meglepő volt látni, hogy mennyire gondolkodniuk kellett, ami korábban természetes volt, ma már sokuknak kihívás.
– Miért fontos egy ilyen kezdeményezés a mai fiatalok számára?
– Mert a digitális eszközök használata ma már a mindennapjaik része, és ezek komolyan befolyásolják a mentális egészségüket is. Nem az a cél, hogy teljesen kizárjuk ezeket, hiszen ebben a világban élünk, hanem hogy megtaláljuk az egyensúlyt. Tudni kell jól használni az eszközöket és tudni kell nélkülük is jól lenni.
– Mit tapasztaltok, hogyan hat mindez a gyerekek gondolkodására, viselkedésére?
– Egyre gyakrabban látjuk, hogy a személyes kapcsolatok elsivárosodnak. Ott vannak egymás mellett, mégis a telefonjukba merülnek. Rövidebb szövegeket olvasnak, nehezebben tanulnak hosszabb távon, és sokszor az érzelmi kapcsolódásaik is felszínesebbek. Szülőként is érezzük, milyen nehéz, amikor a gyerek fizikailag jelen van, de lélekben máshol jár. A mi feladatunk, hogy visszavezessük őket a valódi emberi kapcsolatokhoz.
– Az iskolában rendszeresen tartotok mentálhigiénés foglalkozásokat is. Mit érdemes erről tudni?
– Kilencedik és tizedik évfolyamon heti egy alkalommal tartunk ilyen órákat. A cél, hogy a diákok megismerjék önmagukat, tanuljanak meg stresszt és konfliktust kezelni, erősödjön az önbizalmuk, az empátiájuk. Ezek a foglalkozások segítik őket abban, hogy egészséges, valódi kapcsolataik legyenek. Van, aki már az első órától nyitott, mások lassabban oldódnak, de előbb-utóbb mindenki megérzi, mennyit ad neki ez az idő.
– Sokan úgy vélik, a mostani generáció különösen rászorul az ilyen jellegű támogatásra. Ti is így látjátok?
– Igen, de nem csak ők. Minden korosztálynak megvannak a saját kihívásai. Nekünk, felnőtteknek is jól jönne néha egy kis mentális karbantartás. A mai fiatalok viszont olyan világban nőnek fel, ahol a digitális tér az életük központja, ezért különösen fontos, hogy megtanulják kezelni az ott rájuk nehezedő nyomást.
– A közgé emellett a közösségépítés más formáira is nagy hangsúlyt fektet. Milyen események várhatók mostanában?
– Október 17-én és 18-án ott leszünk a megyei pályaválasztási kiállításon, november 4-én pedig jön a „Közgés Kávéház”, ahol a szülők kötetlenül találkozhatnak a leendő osztályfőnökökkel és tanárokkal. Ez nem hivatalos fórum, hanem egy barátságos, meghitt este, ahol kávé mellett lehet beszélgetni. A diákoknak szervezett pályaorientációs napunk november 12-én a Közgés Kincskereső, egy játékos, izgalmas nap, ahol megismerhetik az iskola életét és szellemét, végül pedig november 27-re is várjuk azokat az érdeklődő diákokat, aki óralátogatós, hagyományos nyílt napunkon is szeretnének részt venni.
– Ha egy mondatban kellene összefoglalni, mit üzentek a szülőknek és a gyerekeknek, mi lenne az?
– Talán azt, hogy a legnagyobb érték ma is az emberi kapcsolat. A technológia fontos, de nem helyettesítheti az őszinte beszélgetéseket, a közös élményeket és a figyelmet, amit egymásnak adunk. Meg kell tanulnunk újra egymásra figyelni. Reméljük a Közgé mindennapi gyakorlata jó példa erre a gondosságra, a másik ember iránti figyelemre és tiszteletre.






