December 5. péntek, Vilma
2025. június 30., 12:00

Egyre több gyerek küzd beszédfejlődési nehézségekkel

Az óvodapedagógusok és tanítók egyre gyakrabban találkoznak olyan gyerekekkel, akik nehezen fejezik ki gondolataikat, szegényes a szókincsük, és nehezen sajátítanak el új kifejezéseket. A szakemberek szerint a háttérben gyakran a beszélgetések, mesélés és mondókázás hiánya áll – ezek ugyanis kulcsszerepet játszanak a beszédfejlődésben.

Dr. Gasparicsné dr. Kovács Erzsébet, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola oktatója szerint ezek a problémák már az iskolába lépéskor is érezhetők, és hatással lehetnek az olvasás, írás elsajátítására is. Nemzetközi kutatások megerősítik: világszerte nő a beszédfejlődési zavarok előfordulása, és ezek túlmutatnak a klasszikus logopédiai eseteken.

A gyerekek szókincse gyakran szegényes, nem tudják a megfelelő szavakat használni különböző helyzetekben, és nehezen kapcsolják össze az új szavakat ismert szócsaládokkal. Az azonos korú gyerekek beszédfejlettsége között akár több évnyi különbség is lehet, ami kihívást jelent az oktatók számára.

A szakemberek kiemelik: a beszédfejlődés alapja az otthoni kommunikáció. A rendszeres beszélgetés, mesélés és közös játék már csecsemőkortól meghatározó. Ennek ellenére kutatások szerint a családok egyre kevesebbet beszélgetnek – gyakran a képernyőidő rovására. Egy brit felmérés szerint például a családok negyede vacsora közben sem beszélget, pedig a gyerekek nagy része igényelné ezt.

A mese, a mondóka és a vers nemcsak szórakoztat, hanem fejleszti a nyelvi készségeket is. Az Apor Vilmos Főiskolán a leendő pedagógusokat arra is felkészítik, hogyan mérjék fel a gyerekek nyelvi fejlettségét, és milyen játékos eszközökkel támogathatják azt – például légzőgyakorlatokkal, artikulációs és szókincsfejlesztő játékokkal.

Kövessen minket a Facebookon is!
chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram