Március 15. szombat, Kristóf
2025. március 06., 16:00

„Ez számomra nem tükröz felelős vezetői gazdálkodást” – meghallgatással kezdte munkáját az önkormányzat vizsgáló bizottsága

Megtartotta alakuló ülését a Kiskunfélegyházi Víziközmű Társulat ingó vagyontárgyainak értékesítési körülményeit feltáró vizsgáló bizottság. Az öttagú grémiumot a félegyházi képviselő-testület hozta létre, és azzal a feladattal bízta meg, hogy a vizsgálat során feltárt tényeket, körülményeket jelentés formájában összegezve legkésőbb június 30-áig tárja a képviselő-testület elé.

Az első ülésen a bizottsági tagok – Gyenes Attila elnök, Endre Béla, Rátkai Sándor Ákos és Szládik József, dr. Réczi László távolléte mellett – megkezdték a munkát és elfogadták az elnök által előterjesztett munkamenetet. Ennek értelmében mostantól két-háromhetente ülésezik a bizottság, és a körülmények minél részletesebb feltárása érdekében iratokat kér be, személyeket hallgat meg.

Mint arról korábban már írtunk, a Kiskunfélegyházi Víziközmű Társulat a szennyvízelvezetés megvalósítására alakult meg 2001. szeptember 5-én. Feladata az önkormányzat által pályázat keretében fejlesztett szennyvízcsatorna hálózattal összefüggésben felmerülő építési költségek önrészének, vagyis a tagok hozzájárulásának kezelése volt. Az intézőbizottság elnöke Kiss Kálmán Tibor (ma Kis-Szeniczey Kálmán) lett. Induláskor a működéshez szükséges helyiséget és technikai feltételeket az önkormányzat biztosította a társulat számára, míg a közcélú feladatellátással összefüggő kiadásokat a tagok érdekeltségi hozzájárulásából fedezték.

A csatornahálózat kiépítés befejező ütemének lezárultával, vagyis a közcélú feladat végrehajtásával a küldöttgyűlés (2016. szeptember 22-én) a társulat megszűnéséről döntött. Ennek előkészítése során a teljesített ügyeket a társaság lezárta, a folyamatban lévőket pedig átadta az önkormányzatnak. Nem úgy a társulat tárgyi eszközeit – irodatechnikai eszközöket és berendezéseket – amelyeket a társulat elnöke és az irodavezető megvásároltak. A több mint 1 millió 760 ezer forintért beszerzési árú, de az értékcsökkenés beszámítását követően is mintegy 628 ezer forint értéket képviselő ingóságért a két személy 20-20 ezer, mindösszesen tehát 40 ezer forint összeget fizetett.

A bizottság ezúttal Kisné Drubi Anikót, az önkormányzat pénzügyi osztályvezetőjét hallgatta meg, aki részletesen tájékoztatta a jelenlévőket a társulat és az önkormányzat között zajló átadás-átvételi folyamatról.

– Ennek kapcsán szembesültem azzal, hogy egyetlen tárgyi eszköz sincs, amit a nyilvántartás szerint átvehetne az önkormányzat a társulattól. Számomra ez meglehetősen furcsa volt, tekintettel arra, hogy a társulat ugyan megszűnt, de a feladat nem. Azt az önkormányzat vette át, és a munkálatokhoz plusz egy fő álláshelyet is biztosított. Mindenki tisztában volt azzal, hogy a munkának lesz folytatása, ezért érthetetlenül álltam azelőtt, hogy hová lettek ennek a tárgyi feltételei. Ezt én akkor jeleztem a vezetőknek, akik megkértek, hogy keressünk magyarázatot a történtekre. Mint kiderült, az eszközöket azok értékesítése okán kivezették.  Így azokat a szeptember 22-i küldöttgyűlésen elfogadott záró mérleg már nem is tartalmazta.

Az önkormányzatot, mint átvevő szervezetet, többen is képviseltük ezen az eseményen, és dr. Faragó Zsolt jegyző úr felszólalásában kifogásolta a tárgyi eszközök értékesítésének körülményeit.

Ezt követően egyeztetések voltak az önkormányzat és Kis Kálmán között, minek eredményeként szeptember 25-én adásvételi szerződéssel maradéktalanul visszavásárolta az önkormányzat a társulat korábbi tárgyi eszközeit.  

Személy szerint nekem megdöbbentő volt azt látni, hogy többszázezer forint nyilvántartási értéken szereplő eszközt ilyen elenyésző összegért vásároltak meg. Ezzel véleményem szerint vagyonvesztést okoztak a víziközmű társulatnak, de közvetett módon az önkormányzatnak is. Ez számomra nem tükröz felelős vezetői gazdálkodást – fogalmazott a pénzügyi osztályvezető.

A bizottság tagjai a meghallgatást követően néhány kérést és kérdést fogalmaztak meg Kisné Drubi Anikónak, akitől többek között azt kérték, hogy a rendelkezésre álló iratokból győződjön meg arról, hogy igénybe vettek-e értékbecslést a tárgyi eszközök árának meghatározásához.

Végezetül Gyenes Attila elnök a következő ülés időpontjaként kihirdette március 18. szerda 15 órát, amikor dr. Faragó Zsolt jegyzőt hallgatja meg a grémium. 

T. T.

Kövessen minket a Facebookon is!

aktuális

chevron-down linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram