A karácsonyfa eredete és szimbólumai
A karácsonyfa elődje
Mielőtt a karácsonyfa-állítás szokása elterjedt, úgynevezett karácsonyi életfát, más néven termőágat állítottak az ünnep alkalmából. A termőág az évről évre megújuló természet, a termékenység, az örök élet szimbóluma, tavaszigéző ősi jelkép volt az európai népeknél. Pogány kori jelentéstartalma idővel keresztény, bibliai elemekkel egészült ki, például a tudás fájára való utalással.
Hazánkban a karácsonyt jelképező termőágakat leggyakrabban rozmaring-, nyárfa-, kökény- vagy bürökágakból készítették. Sokszor dióval, almával, mézeskaláccsal, esetleg pattogatott kukoricával díszítették. Egyes helyeken a szobában vízzel telt edénybe állították vagy cserépbe ültették a téli termőágat, de előszeretettel aggatták fejjel lefelé a mennyezetgerendára vagy a szobasarokba is. Így, mint az égből kinőtt ág, a földre szálló, a földön szállást kereső kisded Megváltót jelképezte a keresztény értelmezés szerint. E gondolatból kiindulva egyes vidékeken a későbbiekben a karácsonyfát is fejjel lefelé lógatták le a mennyezetről.
A középkori karácsonyi szokások között az Ádám-Éva napján előadott misztériumjáték is jellemző volt. Az egyházi eredetű szokás szerint karácsonykor a teremtés történetét jelenítették meg. Az előadásból természetesen a paradicsomi életfa, a tudás fája sem hiányozhatott, amelyre az almán kívül a kígyót jelképező lánc is rákerült. A karácsonyfa és a termőág állításának szokása a későbbiekben sok ideig egymás mellett élt, díszeik is sokáig azonosak voltak.
A karácsonyfa eredete
Az eddigi kutatások szerint a karácsonyfa-állítás 16. századi német protestáns eredetű szokás. Pontos eredete ismeretlen, de komoly támogatóbázisa van annak az elképzelésnek, hogy Luther Márton állította az első karácsonyfát családja körében. A hagyomány úgy tartja, hogy egy téli estén, amikor a reformátor hazafelé tartott, az egyik út menti fenyőfán ragyogó kis fényeket vett észre. Luthert lenyűgözte a látvány. Amikor hazaért, gyertyákat helyezett egy fára, úgy mesélte el a családjának, amit látott.
Hazánkba a karácsonyfa állításának szokása az arisztokrácia közvetítésével került az 1820-as években. Az Élet és Literatúra című folyóirat 1842-ben megjelent cikke szerint 1824-ben Brunszvik Teréz martonvásári grófnő – az első magyarországi óvoda megalapítója – állított először karácsonyfát Bécsben látott minta alapján. Példáját elsők között követte József nádor evangélikus felesége, Mária Dorottya és a szintén evangélikus Podmaniczky család.
Eleinte a német és osztrák rokoni szálakkal rendelkező arisztokrata családokban terjedt el az új karácsonyi szokás. Lassan a városi polgárság, majd a falusi értelmiség, végül a parasztság körében is népszerű lett a karácsonyfa, amelynek állítása igazán csak az 1920-as, 1930-as években kezdett el széles körben szokássá válni. A szegényebb családokban továbbra is inkább a zöld ág – az örökzöld, többnyire fenyő díszített ágának – állítása terjedt el.
A karácsonyfa szimbolikus jelentése és díszei
A karácsonyfa többféle szimbolikus jelentéssel bír. Egyrészt Isten ajándékozó szeretetének a szimbóluma, másfelől az Édenkert közepén álló élet fáját jelképezi, amely a jó és a rossz tudásának fája mellett állt (1Móz 2,9). Karácsonykor, Jézus születésével az Isten visszafogadja az embert a paradicsomba – üzeni az örökzöld.
A karácsonyfa örökzöldje az örökkévalóságra utal, háromszög alakja a Szentháromság jelképe, ágai a keresztre emlékeztetnek. Egy monda szerint a karácsonyfa eredete abba az időbe nyúlik vissza, amikor Jézus még a földön járt. A Megváltó egyszer búvóhelyet keresett üldözői elől a fák között, ám mindegyik fa elutasította őt. Csak a fenyő adott neki menedéket ágai között, mivel nincsen lombja. Az Úr ezért megáldotta a fenyőfát, így szólva hozzá: „Virulj és zöldülj szüntelen! Légy az emberek öröme, emlékezetemre pedig gyújtsanak majd rajtad karácsonyi gyertyát!”
A karácsonyfa fényei – a gyertyák, illetve fényfüzérek – a karácsonykor emberi testet öltött Megváltóra, a világ világosságára (Jn 9,5) utalnak. A karácsonyfa tetejére helyezett csillag a betlehemi csillag jelképe, a fa tetejét díszítő angyaldísz a szenteste örömhírt hozó égi követre emlékeztet.
A karácsonyfára aggatott alma amellett, hogy a tudás fájának gyümölcsszimbóluma, Jézus uralkodói jelképe, amely egyúttal Isten ajándékát, az Újszülöttet is szimbolizálja. Ez a gondolat jelenik meg például az „A kis Jézus aranyalma” kezdetű népi gyermekdalban. A karácsonyfa színes gömbdíszei az alma modern megfelelői.
A dió szintén Krisztus-szimbólum is. „A külső (zöld), keserű burok a szenvedésre, a kemény csonthéj a keresztfára, a belül levő édes mag az isteni életre utal, melyért az embernek fáradoznia kell” – írja a Magyar katolikus lexikon.
A karácsonyfára aggatott papírláncok és egyéb színes girlandok, szalagok az Édenkert kígyójaként tekeregnek a fán, amelynek hatalmát Jézus megtörte születésével, majd halálával és feltámadásával.
Európában általában december 24-én dísztik fel a karácsonyfát, amely hagyományosan január 6-áig, vízkeresztig áll. A karácsonyi ajándékozás a karácsonyfa-állítás szokásánál is újabb keletű, mivel sokáig a karácsonyfa és a ráaggatott édességek és gyümölcsök jelentették az ajándékot.
Fotó: Luther Márton karácsonyfájának acélmetszete, a Sartain's Magazine-ból, 1860 körül
Kép és szöveg forrás: evangelikus.hu