A megyében nem rontja a taxisok üzletét az Uber
Napok óta demonstrálnak a főváros útjain a taxisok az Uber közösségi személyszállító szolgáltatás ellen tiltakozva. A legfőbb problémájuk az, hogy az Uber elszívja tőlük az ügyfeleket. Korábban a taxisszakszervezet által közreadott közleményben azt írták, hogy míg a taxikat évente többször is átvizsgálják, így csak „kifogástalan műszaki állapotú autókkal” fuvaroznak, az Uber vállalkozóinak autóit senki nem ellenőrzi, „a műszaki állapotuk nem érdekel senkit, (...) a gumik állapota sem”. Az állásfoglalásában hangsúlyozták: míg az Uber-vállalkozáshoz „elég egy kósza ötlet”, addig ahhoz, hogy sárga taxis lehessen valaki, komoly befektetés szükséges.
Véleményük szerint ezért sérül a versenyegyenlőség elve, hiszen az Uber azért lehet olcsóbb, mert a taxisokat köti a kötelező tarifa, amelyet – mint írták – nem ők akartak. Megemlítették azt is, hogy az Uber-gépkocsivezetők egészségi, mentális állapotát nem ellenőrzik, a taxisoknak azonban komoly pályaalkalmassági vizsgálaton kell átesniük. „Az Uber nem működik jogszerűen, hiszen az elmúlt évben egy kormányrendelet megtiltotta az általuk használt alkalmazást. Joggal várjuk el tehát a törvény alkalmazóitól, hogy a törvényalkotók akarata szerint járjanak el” – olvasható a közleményben.
Egyes sajtóértesülések szerint a budapesti megmozduláson vidéki taxisok is részt vesznek. A Petőfi Népe megkereste Kecskemét legnagyobb taxis vállalatát, a Hírös Gong Taxit, melynek vezetője, Sávolt László azt mondta, nem tud arról, hogy a kecskemétiek ilyen módon támogatnák a fővárosi taxisok megmozdulását. Budapesten kívül ugyanis nem terjedt el az Uber, ilyenformán nem rontja a vidéki taxisok üzletét. Az alkalmazás honlapján kiderült: egyetlen Bács-Kiskun megyei nagyobb városban sem lehet Uber-autóval utazni.
Ettől függetlenül persze a megyebeli taxisoknak is megvan a véleményük az Uberről. Sávolt László rámutatott: például egy benzinkutas sem örülne annak, ha a kúttal szemben valaki leparkolna egy tartálykocsival és abból mérné az üzemanyagot az autósoknak – jóval olcsóbban, mint a benzinkút, hiszen a törvényi szabályozások rá nem vonatkoznak és adóznia sem kell a bevétel után.
A taxisok felháborodását és értetlenkedését az Uberrel kapcsolatban tovább szítja, hogy a törvényalkotók hoztak ugyan szabályozást Uber-ügyben, de az csak két év múlva, 2018. január 1-jén lép hatályba.
Se számla, se adó
Tavaly májusban az első Uber-ellenőrzési sorozat keretében a NAV ellenőrei májusban „próbavásárlásokat” végeztek, igénybe vették az Uber-sofőrök szolgáltatását. A revizorok jegyzőkönyveikben csak szabálytalanságot rögzítettek. Annak ellenére, hogy gyakorlatilag „üzletvitelszerűen” taxiztak, egyetlen sofőrnek sem volt adószáma, és egyetlen sofőr sem adott számlát. A gépkocsikban se taxaméter, se számla-, se nyugtatömb nem volt.
A revizorok azt is megállapították, hogy sem taxi engedéllyel, sem alkalmassági vizsgával nem rendelkeztek az Uberrel szerződött sofőrök. A NAV a próbavásárlásokon megbukott sofőrök terhére akár 200 ezer forintos mulasztási bírságot is kiszabhat – szóltak az akkori híradások, kiegészülve azzal, hogy a gazdasági tárca célja az, hogy az Uber-hálózatot üzemszerűen működtető cég tartsa be a szabályokat.
De mi az az Uber?
Az Uber 2014 novemberében indult el Magyarországon. Ez egy okostelefonos alkalmazás, egy applikáció, amiben egy gombnyomással hívhatunk magunknak Uber-taxit. Térképen látjuk, éppen hol jár, majd ha elvitt a célpontunkhoz, az alkalmazás a GPS által mért adatok alapján kártyás utalással elintézi a fizetést is. Az Uber lényege, hogy kiiktatja a taxitársaságokat: közvetlenül összekapcsolja az utasokat és a taxisokat.
Bár az Uber jogi vitákban arra hivatkozik, hogy csak közvetítők, a szerződés mindig az utas és a taxis között jön létre, valójában alkalmaznak hivatásos sofőröket. A taxisok szerint a cég tisztességtelen konkurenciát jelent, világszerte több városban tüntettek már ellene, van, ahol be is tiltották az Ubert.