• 2018. augusztus 14. 16:00

Öltözz fel! - Dress up! kampány indult a fiatal lányokért

Dress up! címmel motivációs kampány indul Magyarországon a tudatos öltözködés népszerűsítésére és a tinédzser lányok védelmében. A Pán Péter Stop! nevű ifjúsági blog családvédelmi és más szakmai szervezetekkel, hazai médiaszemélyiséggel karöltve arra hívja fel fiatal lányok és szülők figyelmét, hogy mind a virtuális térben, mind a valós életben mit tehetnek saját védelmük érdekében.
Öltözz fel! - Dress up! kampány indult a fiatal lányokért

 

Ha a szíved nem kirakat, a tested miért lehet az?

Ezzel a mottóval indított kampányt Bereczki Enikő, ifjúsági szakértő, a Pán Péter Stop! bloggere, amelyhez több médiaszemélyiség és szakember csatlakozott, köztük Bombera Krisztina televíziós újságíró, dr. Baracsi Katalin internetjogász, Kósa Erika üzletasszony, a Kósa Erika Akadémia alapítója, dr. Schiffer Miklós stílusszakember, Gyurácz Eszter, az ATV műsorvezetője, Szentesi Réka történész, divatkutató, Császár Enikő, a Pretto alapítója, divattervező és Nagy Janka gyerekpszichológus. Rajtuk kívül számos szervezet, mint például a Nemzetközi Gyerekmentő Szolgálat, a Safer Internet Program és a Jövőképp Egyesület is részt vesz a kampányban.


Az Insta testképzavart okozhat

A közösségi média önértékelési problémákat okozó hatásairól számos cikk és tanulmány született már. A fiatalokra különösen igaz ez, hiszen az interneten, főként a közösségi médiában napi szinten olyan túlszexualizált képi világgal találkoznak, ami nyomot hagy önértékelésünkön, viselkedésükön és öltözködésükön.

A brit Royal Society for Public Health felmérésében körülbelül 1500, 14 és 24 év közötti fiataltól kérdezték meg, hogy gyakorol-e bármilyen hatást az életükre az Instagram, a Twitter, a Facebook, a Snapchat és a YouTube. A válaszokból egyértelműen kiderült, hogy minden közösségi oldal bizonyos mértékben negatív hatást gyakorol az önértékelésre, de mindközül az Instagram idéz elő leggyakrabban testképzavart és nyugtalanságot a fiatalokban.


A közösségi oldalak csodanőiről készült manipulált képek negatívan hatnak a lányok testképére, önértékelésére. 

Emellett komoly problémát jelent a főként fiatalok körében terjedő, szexuális tartalmú képek, videók, üzenetek küldése vagy fogadása (szexting). A 13-14 éves lányoknak súlyos gondot okoz, hogy hogyan kezeljék, ha ilyen fotókat kérnek tőlük. Gyakori, hogy a címzettek egyáltalán nem kezelik bizalmasan ezeket a fotókat, sőt, nem egy esetben zsarolásra használják fel őket.

Egyre több iskolában tiltottak be szexuálisan provokatív ruhadarabokat, mint például a forrónadrágot, anélkül, hogy bármilyen információt fűztek volna a tiltáshoz. – Fontos lenne, hogy a fiatal lányok tájékoztatást kapjanak arról, hogy bizonyos öltözködés milyen hatással van másokra, milyen üzenetet közvetít akár online, akár offline – hívta fel a figyelmet Bereczki Enikő.


Ne tegyél fel és ne küldj magadról pikáns fotókat senkinek!

A Pán Péter Stop! blog országos szemléletformáló kampányának célja, hogy motiválja, és egyúttal felhívja a figyelmet a nők, főképp a fiatal lányok, gyermekkorban lévők online és offline megjelenésére. Ismert médiaszemélyiségek, szakemberek és kortárs fiatalemberek videoüzenetekben szólítják meg az ifjú hölgyeket, hogy vigyázzanak magukra, és ne tegyenek fel az internetre olyan fotókat, videókat saját magukról, amelyekkel szexuális zaklatásoknak tehetik ki magukat.

Az interjúkban a tudatos öltözködési kultúráról is szó esik. A kampány informatív és inspiráló spotokkal, cikkekkel, közösségimédia-megjelenésekkel és előadásokkal szeretné buzdítani, motiválni a fiatalokat az elővigyázatosságra, megválaszolni a legfontosabb kérdéseket, segítséget nyújtani.

Bombera Krisztina, a Dress Up! kampányvideójában úgy fogalmaz, a női méltóság, önértékelés megmutatkozik az öltözködésben. A tévés újságíró úgy látja, a tinédzser lányok egyre lengébb öltözékben vagy félmeztelenül posztolnak magukról képeket lájkvadászatért, amellyel azt is kifejezik, hogy szeretetre és figyelemre vágynak.

– A szülőknek, Édesanyáknak éppen ezért óriási felelőssége van az önértékelés és önbizalom megerősítésében – mondja Bombera Krisztina. A sztárriporter arra is felhívja a fiatalok figyelmét, hogy az internetre feltöltött, vagy akár privát üzenetben küldött képek kiszolgáltatottá teszik az embert.

A Dress Up! kampány szakértők segítségével hívja fel a szülők figyelmét arra, hogy milyen veszélyekkel találkozhatnak gyermekeik egy-egy ártalmatlannak vélt online vagy offline térben.

– A mai világban sajnos már nem elegendő, ha egy fiatal lány jó tanuló, jó sportoló, szép, népszerű az adott közösségében. Nem biztos, hogy a kiszemelt fiú észre fogja venni, ezért hajlamosak többet megmutatni magukból a kelleténél. A nyári szezonban egy új fürdőruhában készült kép könnyen az instán landolhat…és elindulhatnak az ezzel kapcsolatos bántó kommentek is a világhálón.(…)

Ha már megtörtént a baj semmiképp sem javaslom, hogy kezdjük el hibáztatni a gyerekünket, vagy felelősségre vonni, mert, hogy pont az a bizalom veszik el, amire ilyenkor a gyereknek a legnagyobb a szüksége. Egy ilyen helyzetben soha nem ő a hibás, hanem az a fél, aki kicsal belőle felvételeket , berántja egy ilyen helyzetbe, amelyben nagyon nehéz nemet mondani ilyen kiszolgáltatott helyzetben - mondta dr. Baracsi Katalin, internetjogász.

A kampány honlapja: http://hu.generationdilemmas.com/dress-up-kampany/
Blog: http://panpeterstop.blog.hu/tags/R:dressup